Hummus

Posted on 1 min read 186 views

Jeg elsker denne kremede, næringsrike smaksbomben, og jeg bruker den til stort sett alt! Som pålegg sammen med spirer, noen skiver løk, tomater og urter. Som tilbehør til salater eller grillmat. Eller som dipp sammen med noen crispy, rå grønnsaker.

Hummus har sitt opphav fra Midtøsten og lages vanligvis av kokte og moste kikerter, tahini (malte sesamfrø) hvitløk, sitronsaft og olivenolje. Jeg pleier i tilegg å tilsette litt spisskummin, salt og pepper og finhakket bladpersille.

Jeg digget det ikke noe mindre da jeg leste dette:

Kikerter er betydelig kolesterolsenkende og forebygger derfor, sammen med det høye folatinnholdet, hjertesykdom.
Grønnsaken gir stabilt blodsukker og forebygger diabetes. Ved et stabilt blodsukker får man også et jevnere humør.
Kikerter er bra for den sunne tarmfloraen da den virker prebiotisk (grunnet mye vannløselig fiber).
Jern er viktig for dannelse av blodfargestoff (særlig viktig for kvinner i fertil alder pga menstruasjon og jertntap). Magnesium er viktig for hjertet og for over 200 viktige enzymreaksjoner i kroppen.

Kilde: Doktor og kostholdsekspert Fedon Lindberg.

Her kommer oppskriften på min favoritthummus:

1 boks økologiske kikerter (husk å skylle ertene godt)
3 spiseskjeer Tahini (Kjøpes på Meny, Coop eller helsekost)
2 fedd finhakket hvitløk
Saften av en halv sitron
Kjøres glatt med stavmixer
Smak til med salt og pepper og topp med finhakket bladpersille

signature

What do you think?

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *